Două greșeli capitale pe care le fac mulți antreprenori

1. Evaluarea nerealistă a pieței și a produselor/serviciilor oferite

De preferat ar fi să începi o afacere atunci când consideri că există o nevoie în piață pentru produsul sau serviciul tău. Ok. De multe ori această evaluare nu este prea realistă și apare acel "Cine nu ar avea nevoie de produsul/serviciul meu?!".

După ei, există acei antreprenori, ceva mai "educați" care știu că au nevoie de un feedback din piață înainte de a începe să investească într-un proiect. Și începe studiul de piață... pe care îl fac în familie, printre colegi, prieteni și cunoscuți. Feedback care nu este relevant pentru că de cele mai multe ori va fi unul pozitiv.

2. Suprema strategie de marketing "Mă vor recomanda clienții"

Nu discutăm despre lipsa planului de afaceri, nici al celui de marketing... nu putem discuta nici măcar despre o strategie de marketing în adevăratul sens al cuvântul. Vorbim despre "ceva" care există în mintea tuturor și care are alura unei strategii de marketing. Se moștenește genetic și mai apoi este aprofudantă la MBA-ul din spatele blocului (sau al căminului cultural).

Da, este adevărat că dacă ai clienți fericiți, aceștia te vor recomanda... iar dacă ai clienți nefericiți ai mai multe șanse ca aceștia să te "nerecomande", dar... hai să privim logic această strategie.

Să presupunem că ai un produs/serviciu excelent. Și prin excelent, mă refer la 10 michelin și 3 premii nobel în materie de produse și servicii. Super tare!

Cine îți va aduce primii clienți?

Buuuuun! Nu contează. Ai primii tăi 10 clienți care s-au înfruptat din produsul/serviciul tău dumnezeesc și mișto.

Pleacă acasa, gata-gata să te recomande tuturor. De unde vor începe? Cum ies din magazin dau drumul la portavoce? Le povestesc soțiilor? copiilor? Vecinilor de bloc? Colegilor de munca? Prietenilor? Cunoscuților și necunoscuților?

Printre toți ăștia, sigur va fi cineva interesat de produsul/serviciul tău, nu? După cum am spus si la punctul 1 (pentru că tu le faci pe amândouă, fiind un antreprenor de 10), cine nu ar avea nevoie de produsul tău?!

Buuuun!  Ăștia mulți, dau năvală la tine în prăvălie și îți cumpără produsul, ies din magazin și ciclul se repetă. Corect?

Coreeeect!

Dar dacă, să presupunem prin absurd, bineînțeles, că astăzi, Marți sau Vineri 13, niciunul dintre cei 10 (sau 23784892374 deja clienți ai tăi) nu iese din casă? Cui mai recomandă produsele serviciile tale?

Ah, stai... au telefoane și rețele sociale! Da, știu, ai dreptate!

Dar stai, să o ducem și mai mult la extrem... dacă... rămân fără net? fără curent? sau pur și simplu niciunul dintre cei 10 clienți preafericiți ai tăi... pur și simplu nu vrea să vorbească cu nimeni într-o zi. Sunt deprimați (dar nu din cauza produsului/serviciului tău), triști și dorm 24 de ore sau pur și simplu refuză să te recomande cuiva.

Ce faci atunci? Nu vei avea niciun client în ziua aia? Și? Ce faci? Nu îți plătești facturile în ziua respectivă? Angajații?

 

Dacă îți construiești o afacere bazându-te că te vor recomanda oamenii și că vei face profit din asta... asumă-ți că îți va lua destul de mult timp să crești. Măcar atât!


ad
ad