Ce trebuie să ai în vedere atunci când intenționezi să deschizi un magazin online?

Atunci când te gândești să deschizi un magazin online, la fel ca în orice altă situație, este bine să îți faci un plan și să iei în calcul câteva lucruri, esențiale:
1. Legislație și alte prevederi legale
2. Costuri generale
3. Vizibilitate și promovare


1. Legislație și alte prevederi legale
Codul CAEN pentru un magazin online este 4791 - Comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, care trebuie prevăzut în actul constitutiv al societății la obiectul principal de activitate.
Legea nr. 365/2002, nu prevede nicio restricție în ceea ce privește comerțul online. Deci, poate fi vândut online orice tip de produs, chiar și cele perisabile.

Conform Legii nr. 365/2002 privind comerțul electronic, pe site trebuie afișate datele de identificare ale societății care comercializează produsele (nume firmă, sediu social, adresă, telefon etc.).
De asemenea, pe site trebuie menționat dacă TVA-ul sau costurile de transport/livrare sunt incluse în prețul afișate, iar în cazul în care nu sunt incluse, acestea trebuie afișate la vedere.

Vânzarea produselor se face prin contracte la distanță, iar specificul acestora este reglementat de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. Acest contract este prezentat adesea sub forma unor termenii și condiții, în mod clar și inteligibil.
Dacă anumite de cerințe de informare nu sunt indeplinite, acestea nu pot fi imputate consumatorului. Ex: clientul nu poate fi obligat să suporte costurile de returnare al produselor dacă aceast lucru nu a fost specificat public pe site.

Comerciantul trebuie să ofere în mod gratuit, posibilitatea utilizatorului de a transmite plângeri sau sesizări. De asemenea, pentru comenzile care implică obligația de plată, trebuie menționat acest lucru, în mod clar și nu ambiguu. Ex: ”Comanda ce implică o obligație de plată”.

Conform Art. 1 din OUG nr. 28/1999 se eliberează bon fiscal pentru vânzarea către persoane fizice și încasarea banilor în numerar direct de către comerciant. Dacă încasarea se face online (plată cu cardul) sau în sistem raburs printr-o firmă de curierat, nu este necesară folosirea unei casei de marcat.
”Operatorii economici care încasează, integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor cu numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct către populaţie sunt obligaţi să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale“.

În conformitate cu Art. 9 din OUG 34/2014, consumatorul se poate retrage din contract în 14 zile, fără a fi nevoit să justifice decizia de retragere și fără a suporta alte costuri.
Retragerea se poate face prin declarație neechivocă sau printr-un formular de retragere disponibil pe site-ul comerciantului.
Situație în care, consumatorul este îndreptățit să primească toate sumele achitate, inclusiv costurile de transport, în cel mult 14 zile de la data la care a fost recepționată decizia de retragere.
Art. 16 din OUG 34/2014 prevede excepții de la dreptul de retragere, cum ar fi: în cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau expira rapid sau în cazul produselor sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de către consumator.

Protectia Datelor cu Caracter Personal
Conform Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, modificată şi completată, operatorii de date trebuie să notifice prelucrările pe care le efectuează la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (A.N.S.P.D.C.P.) în situaţiile prevăzute de Decizia nr. 200/2015 privind stabilirea cazurilor de prelucrare a datelor cu caracter personal pentru care nu este necesară notificarea, precum şi pentru modificarea şi abrogarea unor decizii.


ad
ad